tirsdag 5. juli 2011

Fra teori til praksis


Med ansvar for undervisning i Frelsesarmeen er utfordringen med forholdet mellom teori og praksis langt framme i bevisstheten. Dersom teori ikke omsettes i praksis blir det feil, og dersom vi holder på med hel masse praksis/aktivitet uten å vite hvorfor er det like feil. Det er ikke tvil om at det er noen som ”bare” har det i teorien og andre som ”bare” har det i praksis.

Dersom jeg må velge i en kristen sammenheng, vil jeg heller ha noen som ”gjør” evangeliet enn som ”kan” det*, men målet for en disippel må være å arbeide for å mestre begge deler.

Fariseerne som utfordret Jesus visste helt sikkert hvor han siterte fra – og Jesus visste at de visste, derfor sa han:
    ”Gå og lær hva dette betyr:
    Det er barmhjertighet jeg vil ha,
    ikke offer.”

    Matt 9:9-13
De kunne teorien, men det viste seg ikke i praksis. Trist!
I morgen begynner jeg en prekenserie på Sommerfestivalen på Kvås. Jeg gleder meg, men ber om at det jeg forkynner på møtene og går gjennom på bibeltimene også kan omsettes i praksis. Ellers blir det ”bare” teori.

* Dette kunne vært et innlegg i den pågående debatten om at det er så få biskoper med doktorgrader... - men den tanken kom først i etterkant av refleksjonen.
Se også: Learning by going

Ingen kommentarer: