torsdag 17. juni 2010

Learning by going?

…er en liten omskriving av John Dewey’s pedagogiske slagord: ”Learning by doing”. På norsk har vi et annet uttrykk ”Veien blir til mens vi går”. Dersom vi vet hva vi skal være på utkikk etter er det utrolig hva vi kan få med oss. Da er det mye vi kan lære mens vi går.
    ”Gå og lær hva dette betyr:
    Det er barmhjertighet jeg vil ha,
    ikke offer.

    Matt 9:9–13
sa Jesus. Paulus snakket om å vandre verdig kallet. Gå og lær, vandre verdig – lev et liv i barmhjertighet eller miskunn (eleos - det greske ordet som brukes av Jesus). Det dere vil at andre skal gjøre … sa han også, og vi synger ”Kyrie eleison – Herre miskunn deg”. Jesus ber meg gå og lære å gjøre det samme.

Som på så mange områder i Guds rike: Jeg får som jeg sår. Men nettopp fordi Han miskunner seg, får jeg litt ekstra, som gjør at jeg kan yte litt ekstra. Det blir en god spiral ☺.

Ingen kommentarer: