fredag 6. mai 2011

Tilsynsmann

I går stod Tilsyn i fokus og temaet fortsetter i dag med begrepet ”Tilsynsmann”. Tidligere var dette en embetsfunksjon i departementene, og det var stas å få besøk av Tormod Hægeland som var tilsynsmann for folkehøgskolene.

Tormod, som nå er hjemme hos Herren, hadde et våkent blikk for det vi holdt på med. Noen ganger kom det kritiske, men konstruktive bemerkninger, men jeg opplevde hele tiden at han var opptatt av folkehøgskolens beste – inkludert det beste for elever og personal.

Igjen finner jeg illustrasjonen passende for det som Peter skriver om Jesus:
    ”…nå har dere vendt om til ham
    som er hyrde og tilsynsmann for deres sjeler.”

    1 Pet 2:21-25
Han har et våkent blikk for det jeg holder på med, det kan komme noen konstruktive og kritiske bemerkninger, men jeg opplever hele tiden at han er opptatt av det beste for meg og min tjeneste. Og – verset står i et avsnitt som begynner med: ”Kristus led for dere og etterlot dere et eksempel, for at dere skulle følge i hans spor.” Jeg slipper aldri opp for forbedringspotensial når jeg har et slikt eksempel!

Ingen kommentarer: