torsdag 13. januar 2011

Det enkle bildet

Da jeg skulle skrive denne refleksjonen skrev jeg først ”Det vanskelige bildet” som overskrift, men ved nærmere ettertanke er bildet enkelt, men mysteriet som det skal illustrere er vanskelig å gripe.

Ofte er det slik at det vi mennesker ikke umiddelbart klarer å gripe med forstanden blir forkastet og i verste fall foraktet *.
Slik var det (og er det?) med ”Brødet fra himmelen” i dagens tekst **.
At Jesus må ”spises” for at jeg skal ha evig liv, er en ”uspiselig” tanke dersom jeg ikke beveger meg fra en bokstavelig til en åndelig eller symbolsk forståelse. Men når troen griper i det minste et fragment av mysteriet, blir det ikke bare et vakkert bilde, men en kjærkommen skatt eller en verdifull perle.

Et lite eksempel:
Det fysiske brødet som jeg spiser til frokost blir i løpet av dagen en del av meg som gir næring til cellene slik at jeg kan leve og fungere normalt. Blir ikke dette i overført betydning et vakkert fragment av mysteriet med brødet fra himmelen?

* 1 Kor 1:18
** Joh 6:47-51
Takk til dere som ber for meg under
Fellesmøtene i Kristiansand

Ingen kommentarer: