søndag 5. september 2010

…men hva er spørsmålet?

Kanskje hadde han forsøkt å være morsom han som skrev dette etter at en annen hadde skrevet ”Jesus er svaret”, men kanskje kommenterte han i fullt alvor?
Vi har en tendens til å svare uten å høre spørsmålet.

Jeg hadde en samtale med en medarbeider som hele tiden serverte de riktige svarene – hvilket vil si de svarene hun trodde jeg ville ha. Det ble litt bedre da jeg sa at hun hørtes ut som søndagsskolejenta som svarte på lærerens spørsmål: ”Hva er brunt med stor bustete hale og hopper fra tre til tre?” Jenta responderte: ”Det høres ut som et ekorn, men siden det er du som spør må det være Jesus!”

Han hørte ikke spørsmålet den lamme mannen ved Betesdadammen heller. Han begynte å forklare hvorfor han ikke var blitt frisk, men spørsmålet fra Jesus var ganske enkelt "Vil du bli frisk?” *

Heldigvis lot ikke Jesus seg affisere. Mannen fikk en sjanse til og grep den selv om det var Sabbat. Men for meg er denne beretningen en påminnelse om å lytte. Hva er spørsmålet? Hva er det Gud virkelig forsøker å fortelle meg? …i dag?

* Joh 5:1–15

Ingen kommentarer: