søndag 30. mai 2010

Tvilere der du minst venter det

Du finner tvilende der du finner troende. Jeg tror ikke det er unntak fra den regelen. Det er interessant med avskjedsscenen i Matteus-evangeliet hvor Jesus møtte de elleve og ga dem misjonsbefalingen. På tross av følgende innledning:
    Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte.
    Matt 28:16–20
tar ikke Jesus tak i tvilen. Det er ingen bebreidelse. Hans fokus er oppdraget. Jeg tror det var helt bevisst. Når jeg engasjerer meg i oppdraget blir tvilen en sjelden gjest. Ikke slik å forstå at jeg fokuserer på oppdraget for å holde tvilen på avstand, men det er gjennom oppdraget at stadfestingen kommer. Det er gjennom oppdraget at troen får mat.

…men noen tvilte. De knelte nok de også. Mange har knelt – og tvilt, men de reiste seg, tok imot oppdraget, og ble utrustet med kraft.

Ingen kommentarer: