mandag 31. mai 2010

Dyd til besvær

Jeg har veldig sans for dyder, og skulle gjerne sett mer av det i det sekulære samfunn. Men det er mulighet for at utsagnet ”Beskjedenhet er en dyd!” kan volde besvær i åndelig sammenheng. Hva hadde Paulus vært dersom beskjedenhet hindret ham i å se, akseptere, bekjenne og handle på sitt kall?
    Ved ham har jeg fått nåde og aposteloppdrag for at jeg skal føre mennesker av alle folkeslag til lydighet i tro, til ære for hans navn
    Rom 1:5
Jeg tror ikke Paulus manglet beskjedenhet, men han kjente åpenbart ikke til Aksel Sandemoses ”Jantelov” – og derfor fikk han som den han var i Kristus utrettet så mye. Jeg har tolket en del predikanter som har besøkt Norge ved flere anledninger, og jeg har hørt dem be: ”Lord, save the Norwegians from Janteloven!” – og jeg kan bare si ”Amen!”

Ingen kommentarer: