onsdag 12. mai 2010

Du och jag!

    «Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da Far i himmelen gi Den hellige ånd til dem som ber ham!»
    Luk 11:9–13
Tro det eller ei: Før jeg fikk barn var dette favorittverset i Bibelen. Grunnen til at jeg også forsto det som ”barnløs” må ha vært opplevelsen av at mine foreldre ville det beste for meg. Som far forstår jeg det enda bedre. Jeg ønsker det beste for barna mine og jeg fryder meg over at de i sin tur elsker sine barn høyt.

Jeg får også en stadig dypere forståelse av at Den hellige ånd er det beste Far kan gi meg. Å be om å få Den hellige ånd er å be om fellesskap med Gud selv. Det finnes ikke noe bedre.


Astrid Lindgrens måte å beskrive fellesskap på kan i mine ører knapt lyde bedre. Det er Emil som målbærer det overfor drengen Alfred: ”Du och jag, Alfred, du och jag”.

Du og jeg, Herre, du og jeg!

Ingen kommentarer: