tirsdag 2. februar 2010

Hva vil du her?

Spørsmålet er absolutt relevant i mange situasjoner. Dersom du derimot møter opp på riktig adresse og får spørsmålet fra ham som har invitert deg dit, vil du sannsynligvis bli forvirret.

Elia må ha følt det slik da Gud ba om et møte på fjellet Horeb. Det er en underlig historie, og på toppen av alt stiller Gud spørsmålet to ganger.
Jeg har undret meg over ”den spørrende Gud” mange ganger, for som omniscient (allvitende) antar jeg at Gud også hadde visst hvorfor Elia dukket opp selv om det ikke var Gud selv som hadde tatt initiativet.

Jeg kommer hver gang til samme konklusjon. Han liker å høre min bekjennelse – for sin del, men også for min del. For når jeg sier det som ligger meg på hjertet, eller for den del det som Gud har lagt på mitt hjerte – da blir det vår felles sak. Hva vil du her i dag, Jostein?
Gjøre felles sak med deg Herre!

(Dagens tekst: 1 Kong 19:9-13)

Ingen kommentarer: