fredag 22. januar 2010

Troslikviditet

Jeg har aldri hørt ordet, men valgte å bruke det som overskrift. Kanskje det var fordi jeg sjekket likviditeten i banken fordi jeg alltid har vært påpasselig med å ikke bruke mer enn jeg har eller kan makte å betjene – men hva har det med tro å gjøre?
Paulus skriver:
    Hver og en skal holde seg til det mål av tro som Gud har gitt ham.
    Rom 12:3–8
Han fortsetter med at vi skal bruke de gaver vi har fått i samsvar med troen – ikke mer, men heller ikke mindre. Det ligger en stor oppmuntring i denne oppfordring. Alle har fått et mål av tro. Troen er en fornybar ressurs, og når den brukes vokser den. Jeg tror også at den minker når den ikke brukes. Mitt mål av tro er også min troslikviditet = det jeg kan stå inne for når jeg stilles til ansvar.
Det er grøfter på begge sider – noen ”selger dobbelt så mye som de har” mens andre ikke handler med mer enn en brøkdel av den betrodde troskapital.
Oppfordring fra Paulus har med andre ord tidløs gyldighet.

Ingen kommentarer: