torsdag 21. januar 2010

Kildesortering

Jeg er veldig interessert i hvor det meste kommer fra - alt fra ting, ord og skikker til følelsene mine. Dersom jeg føler meg nedfor og motløs en dag, er det ofte så enkelt som at jeg f. eks. brygger på en forkjølelse – bare spør Magna (kona mi). Det jeg er helt sikker på, er at motløsheten ikke kommer fra Gud:
    For Gud ga oss ikke en ånd som gjør motløs; vi fikk Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom.
    2 Tim 1:7–10
Som et forsvar for disiplene, argumenterte Gamaliel (en av mine favoritter i Bibelen!) at det som ikke er fra Gud vil dø ut av seg selv, men man skal vokte seg slik at man ikke kjemper mot noen som er sendt fra Gud (Apg 5:39). Når det står så klart at motløshet ikke er fra Gud, tar jeg gjerne et oppgjør med den. For meg blir det et paradoks når noen for eksempel sier at Gud har lagt på dem en sykdom og så pøser de på med medisiner for å bli kvitt sykdommen. Også i den åndelige verden er det godt med litt kildesortering. Man kan bli kvitt mye søppel på den måten.

Ingen kommentarer: