onsdag 16. desember 2009

Hvordan?

”Gled dere i Herren alltid!”

- verset fra Fil 4:4 var et av de mest siterte i ungdomsflokken jeg var en del av. Vi var glade for alt vi opplevde med Herren og frydet oss når vi fant nye metoder for å spre budskapet - visst var det mye glede! Men gledet vi oss i Herren? Og om så var, hvordan gjør jeg det i dag?

Jeg har tidligere skrevet om at ”i” er et veldig viktig ord for Paulus. At Guds plan er å sammenfatte alt i Kristus Jesus er et hovedfokus for ham (jfr. Efeserbrevet). Der er det ”ingen fordømmelse” (Rom 8:1) og da er det naturlig at den sanne og ekte gleden er i ham og ingen andre steder.

Jeg tviler på at jeg hadde det teologiske på plass på dette området for 35-40 år siden, men opplevelsen av ekte glede var reell. Jeg vet fremdeles ikke om jeg fullt ut fatter mysteriet ”i Kristus” – men det er likevel fortsatt der jeg trives best og gleder meg. Så når jeg leser påminnelsen, er det ikke vanskelig å respondere med et ”Amen”!

Ingen kommentarer: