lørdag 14. november 2009

Rike som gir!

Dagens bibelord (Mark 12:41-44) er om den fattige enken som la to småmynter i tempelkisten. Enken er hovedpersonen i beretningen – hun representerer dem som gir alt. Det er kanskje derfor jeg aldri har lagt merke til setningen:

Mange rike ga mye.

Ofte får de rike en del ”pepper” i Bibelen, og jeg tror rikdom fort kan komme i veien for et rikt liv i Gud – men det behøver ikke være slik.

Jeg takker Gud fordi jeg kjenner mange rike som jeg vet ”gir mye”.
Onkel Skrues engelske alter ego kalles ”Scrooge McDuck” – og Scrooge er den rike gjerrigknarken i Charles Dickens: ”En julefortelling”. Det må sterke virkemidler til for å forvandle Ebenezer Scrooge, men han rekker akkurat å vende om før julen ringes inn og får dermed oppdage gleden ved å gi.

Det var kanskje gleden både de rike og enken hadde oppdaget den dagen Jesus observerte dem i templet?
Kun den som ikke har noe å gi bort er virkelig fattig.
Det var i Moldova jeg gjorde den oppdagelsen.

Se for øvrig:
Rike moldovere!

Ingen kommentarer: