torsdag 7. mai 2009

Vårrengjøring

Det er vasketid. Vinduer, terrasser, fasader – alt har blitt skittent i løpet av en vinter med svevestøv og andre uhumskheter. Også i mitt liv har det fra tid til annen vært kalde perioder med svevestøv og andre uhumskheter som gjør at jeg føler meg skitten. Når så varmen kommer og lyset skinner kjenner jeg at det er tid for vårrengjøring slik at det nye livet kan folde seg ut i full livsglede.

David hadde kommet til et punkt i livet der han kunne ha nytt livet på solsiden både menneskelig og åndelig. I stedet går han inn i den kaldeste vinteren i sitt liv. Han ser vakre Batseba bade. I utgangspunktet var dette ”svevestøv” som han ikke hadde kontroll over, men han kunne forhindret at det satte seg fast i hans tanke. Det gjorde han ikke og han viklet seg inn i hor og andre uhumskheter som førte til at Batsebas rette mann, Urias, ble drept i et slag. Når lyset så kommer til David i form av profeten Natan, kan han velge om han vil vikle seg inn i enda mer skitt eller ta en vårrengjøring. Han velger det siste:

Vask meg, så jeg blir hvitere enn snø
Dagen bibelord: Salme 51,8–15

Det er vår og jeg synger:
”Shine, Jesus, shine!”

Ingen kommentarer: