fredag 21. oktober 2011

Hva er det som gjør noe herlig?

Det er herlig å begynne dagen med ordet ”herlig”. Det er et typisk ”valør-ord” – og jeg tror jeg har de fleste på lag når jeg påstår at dette er ubetinget positivt.

Men hva er det som gjør noe herlig?

Selv om vi er enige om at ordet er positivt, kan det godt være at vi ikke er enige om hva det er som er herlig. En bonde som fortvilt venter på regn, vil sannsynligvis ikke dele min glede over ”herlig sommervær” der jeg har min ferie. Vurderingen av hva som gjør noe ”herlig” er med andre ord en subjektiv ting.

Etter at Judas har forlatt ”selskapet” for å forråde Jesus, falt følgende bemerkning:
    «Nå ble Menneskesønnen herliggjort, og Gud ble herliggjort gjennom ham»
    Joh 13:31-35
Var det Judas sitt svik som herliggjorde Jesus?

Neppe!

Jeg tror Jesus ble gjort herlig ved sin lydighet. Han viste sin Far lydighet da han sa til Judas: «Gjør det snart, det du skal gjøre.». Jeg tror at også i mitt liv henger lydighet og herliggørelse sammen.

1 kommentar:

Lilja sa...

Det fine med deg, Jostein, er at du får sagt vanskelige ting på en enkel måte. Bless you!

Lilja