fredag 4. februar 2011

Revolusjonens frukt

Endring er en livslov. Vi forandres enten vi liker det eller ikke. Ting rundt oss endres også. Og selv om jeg begynner å bli lei av å flytte liker jeg at det skjer endring.

Jeg frydet meg f. eks. over at det var kun ett lovsangskor som jeg kjente fra før da jeg for tre uker siden var på et flott ungdomsmøte i Kristiansand.

Av og til er det nødvendig med samfunnsendringer også. Pendelen svinger. Og – revolusjonen vil alltid bli dømt ut fra frukten. Det er den som gir den troverdighet. Slik er det med alt i livet.

Mye av mitt fokus er i dag rettet mot ”undervisning”. All undervisning skal nå måles ut fra ”læringsutbytte” – eller gangske enkelt ”undervisningens frukt”. Tidligere har det vært fokus på pedagogiske modeller og pensum. Nå er fokuset ”Hva sitter studenten igjen med etter at kurset er ferdig?” – Da holder det ikke å henvise til pensum og anvendt metode.

Det var mye undervisning og revolusjon i Johannes døperens forkynnelse, og fokuset var krystallklart:
    Bær da frukt som svarer til omvendelsen!
    Matt 3:8
Så får jeg be om:
- at de omveltninger som skjer i verden i dag vil bære frukt som svarer til omveltingen,
- at de kursene jeg skal holde gir frukt som svarer til undervisningen, og sist, men ikke minst
- at livet mitt bærer frukt som svarer til omvendelsen.
Hvordan kan det ellers skapes troverdighet?

Ingen kommentarer: