mandag 7. februar 2011

Hva er motivet?

Jeg sier ikke ”nei-takk” til en god krimgåte med Hercule Poirot. Det er alltid like spennende å følge den intense jakten på motivet som kan ha forårsaket ugjerningen.

Motiv eller motivasjon kommer inn som en viktig faktor i alt vi gjør. Til og med en ugjerning kan komme i et nytt lys dersom motivet i utgangspunktet var edelt. Mens en ”god gjerning” mister noe av sin glans dersom den er gjort med feil motiv.

Derfor blir jeg alltid både nysgjerrig og begeistret når jeg leser disse ordene fra Paulus:
    Noen gjør det (forkynner) nok av misunnelse og stridslyst, men andre forkynner Kristus av god vilje. De gjør det av kjærlighet, for de vet at jeg er satt til å forsvare evangeliet. De andre gjør det ikke oppriktig, men for å hevde seg selv; de tror de kan gjøre lenkene mine tyngre å bære. Men hva gjør det? Kristus blir forkynt i alle fall, enten det skjer med baktanker eller i oppriktighet, og det er jeg glad for.
    Fil 1:12–20
Denne uka blir vi minnet om raushet enten det er i liknelsen om ”ugresset og hveten” eller i holdningen som Paulus gir uttrykk for her.
Jeg er glad for at jeg også har møtt en slik holdning hos mange medarbeidere i Guds rike!

Ingen kommentarer: