torsdag 9. desember 2010

Forløper

Da jeg for et par måneder siden slet meg gjennom halvmaraton la jeg merke til Andreas Hompland (63). Han småpratet med dem som hadde hengt seg på ham som fartsholder til 3:30 på full maraton. Imponerende av en ”voksen” mann.

Egentlig beundrer jeg alltid "fartsholderne", ”forløperne”, ”harene” eller hva vi nå liker å kalle dem. De gjør en kjempejobb med å hjelpe andre til å nå sine mål.

Døperen Johannes var en forløper og veldig bevisst sin rolle: At Jesus var klar over det enorme oppdrag Johannes hadde fått, viser hans utsagn om at det finnes ingen større enn ham født av en kvinne*.

Jeg er så takknemlig for at min rolle i forhold til Jesus ikke er ”forløperens”, men ”etterfølgerens”. Det er Jesus som er fartsholderen, og han løper ikke fra meg. Jeg følger ham for å nå de mål som jeg bare kan nå sammen med ham.

* Matt 11:11

Ingen kommentarer: