torsdag 28. januar 2010

Skalpell

Jeg vet ikke hva du tenker når du ser en skalpell. Som mange andre har jeg fått skåret bort ”uhumskheter” med et slikt instrument. Noen ganger har det vært helt nødvendig mens andre ganger har det blitt gjort for å være på den sikre siden.

Jeg tenker på skalpellen hver gang jeg leser:
    For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer.
    Hebr 4:12–13
Dette er også en side ved ordet – og en viktig side. Det hender at det er uhumskheter som må bort, men inngrepet er nødvendig for å lege eller for å være på den sikre siden. Jeg ønsker at ordet skal ha en slik funksjon i mitt liv – og da er jeg faktisk nødt til å lese det.

Ingen kommentarer: