lørdag 4. mai 2024

...så også de skal helliges

Hvordan er det mulig å fatte det som er ufattelig? Spørsmålet kommer som en naturlig konsekvens av bønnen som Paulus i dagens bibellesning ber for menigheten i Efesos:

«Må dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden, ja, kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap…» 
Efeserne 3:18-19a

Jeg velger å knytte det til Jesu egen bønn for sine etterfølgere, som også inkluderer meg og alle som tror:

Som du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden. Jeg helliger meg for dem, så også de skal helliges i sannheten.
Johannes 17:18-19

Hellighet er umulig uten at Jesus gjør det for oss. Det er han som er sannheten, og vi som tror er en del av hans kropp. 

Vi er sendt til verden med et grenseløst oppdrag. Når jeg ser på behovene, kjenner jeg hvor maktesløs jeg er, men i Kristus er alt mulig. Det menneskelige kan bli guddommelig når det er gjort i ham som helliger seg for oss. Ufattelig? Ja, men når det skjer, merkes det. 
---------------------------------
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: