fredag 8. juli 2022

Når jorden i hjertet blir steingrunn


Tanken slo meg da jeg for et par dager siden nesten tråkket på denne lille blomsten i singelen utenfor huset vårt. 

Det ga meg litt trøst. Det kan bli nytt liv på steingrunn også. Dersom du kjenner Bibelen, har du sannsynligvis lest eller hørt lignelsen Jesus forteller om såmannen*. Han som gikk ut for å så og opplevde at såkornet (Guds ord) falt på forskjellige typer jord – der det selvfølgelig ble best høst der jorden var god, men noe falt også på steingrunn.

Jeg møter ofte mennesker som opplever at motgang og sykdom gjør at «jorden i hjertet blir steingrunn». Det hender at jeg også har slike dager, eller netter, da det er vanskelig å oppdage at det faktisk vokser en blomst også i den jorden. Jeg måtte faktisk bokstavelig talt bøye meg for å ta det lille hverdagsmiraklet i nærmere øyesyn.
 
Tro om det blir noen hverdagsmirakler i dag?
 
Jeg vet i hvert fall at: 

Såmannen har sådd!
___________________________

* Markus 4:1-20


Relaterte refleksjoner:
_________________________

Ingen kommentarer: