lørdag 16. februar 2019

Påvirket nysgjerrighet Guds ‘NÅ’?

I serien av refleksjoner om Guds ‘NÅ’, har jeg kommet til den andre gangen Jesus sa: «Min tid er ennå ikke inne». Det sa han til brødrene sine som svar på oppfordringen om å reise til Judea til Løvhyttefesten (1). Jesus sa også til brødrene at de trygt kunne reise. De dro til Løvhyttefesten mens Jesus ble igjen i Galilea, og historien fortsetter:
«Men etter at brødrene hans var dratt opp til høytiden, dro han også selv av sted, ikke åpenlyst, men i hemmelighet.»
Johannes 7:10 
Hva i all verden var det som fikk Jesus til å forandre mening? Hva påvirket Guds ‘NÅ’ denne gangen?

Jeg tror svaret er finnes i det neste verset: Jødene lette etter ham under festen og spurte:

«Hvor er han?»
Det er sannsynlig at flere av jødene lette etter ham med feil motiv, men andre på festivalen ‘søkte’ ham fordi «Han er et godt menneske» (v 12).

Da Jeremia delte Guds budskap om fremtid og håp med folket i eksil, ga han dem også dette løftet:

«Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier Herren.» 
Jeremia 29:13-14a
Når mennesker er helhjertet og oppriktige når de søker etter Gud, tror jeg at de påvirker Guds NÅ. Jeg tror også at Han allerede er der, ‘men i hemmelighet’!

Dagens ‘manna’:

Gud er allerede der du er - i hemmelighet
-------------------------------------------
(1) Johannes 7:1-13
NB - blogginnlegget er knyttet til General Brian Peddles "Kalt til oppdrag NÅ"

Ingen kommentarer: