fredag 7. april 2017

Å vite at vi er sammen – et skritt på reisen

Jeg har holdt ord og har blitt værende i den «søte fiskehistiorien» i et par dager. Det er fordi den har en del poeng som det kan være nyttig å tenke på hver for seg. Peter fikk tydelig beskjed om hva han skulle gjøre med sølvmynten han fant i munnen på fisken:
«Den skal du gi til dem for meg og deg.»
Matt 17:27b
«For meg og deg» - ordene må ha vært som søt musikk i ørene til Peter. Det var ikke så lenge siden han hørte Jesus si «Vik bak meg Satan» etter at Peter hadde sagt noe i aller beste mening. Nå skulle han gjøre noe for Jesus som angikk dem begge.

Det handler om et fortrolig forhold. Det som angår Jesus, angår meg, og det som angår meg, angår Jesus. Vi arbeider sammen, ikke hver for oss – det går en linje fra disse små hendelsene fram til misjonsbefalingen som avslutter Matteusevangeliet. Kanskje det til og med er forfatterens forståelse av hva hele evangeliet handler om?
«Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»
Matt 28:20b
Dagens ‘manna’ har jeg brukt før, men jeg trenger å bli minnet om det igjen og igjen:
Du og jeg, Jesus, du og jeg! (1)
-----------------------------
(1) Se «Dette er et personlig innlegg om noe helt personlig»

Ingen kommentarer: