torsdag 29. desember 2016

Hvor hører du vel hjemme? – 3

ENGLISH
Det er ikke bare i norske juletredanser vi tramper med føttene. Jeg har sett maorier gjøre det samme i sin Haka dans, blant annet på Boundless i 2015 - se bildet (3)

Å trampe med føttene er et sterkt signal og er gjerne et uttrykk styrke eller aggressjon

Er 'trampeland' et sted jeg hører hjemme, eller er det et land jeg bør unngå?

Dersom det er aggresjonen som styrer meg, er det definitivt et land jeg ikke ønsker å høre hjemme i. Samtidig er det viktig at det viktig å sette foten ned når verdier trues.


For eksempel vil jeg trampe når jeg ser:

  • Sosial urettferdighet
  • Maktmisbruk
  • Åndelig hovmod som sperrer veien for andre
Jesus satte foten ned i slike situasjoner (1), og det er jo i ham jeg hører hjemme.

Dagens ‘manna’:

Det er i Jesus jeg hører hjemme! (2)
--------------------------------
(1) Jfr Tempelrensingen
(2) For det er i ham vi lever, beveger oss og er til - Apg 17:28
(3) Jeg 'måtte' bruke dette bildet av hensyn til familefreden. Han ville nok gjerne ha vært med i dansen også, men da satte de foten ned... ;-)  

Ingen kommentarer: