lørdag 30. mai 2015

Et oppgjør med korrupte systemer

Selv om det forekommer «justismord» i landet vårt, har jeg fortsatt tillit til det norske rettsvesenet. Jeg tror det er få som havner i rettssystemet som lider noen form for fysisk overlast, men det er klart at bruken av varetektsfengsling over for lang tid også er en form for overlast. Den rettergang Jesus ble utsatt for bærer tydelig preg av forfall:
En av vaktene som sto der, ga ham da et slag i ansiktet og sa: «Er det slik du svarer øverstepresten?» Jesus sa til ham: «Hvis jeg sa noe galt, så før bevis for det! Men hvis det var sant, hvorfor slår du meg da?»
Joh 18:22-23
Jeg regner med at det hadde blitt store overskrifter dersom en rettsbetjent hadde slått en person under forhør i en norsk rett. Det er interessant at Jesus ikke vender det andre kinnet til – men kommer med kritikk. Jeg tror det er fordi dette er et oppgjør med rettsvesenet og ikke med den konkrete vakten. Dersom rettergangen mot Jesus hadde vært rettferdig, skulle det vært «dommeren» som slo ned på den «forakt for retten» som vakten viste. Det skjedde ikke. Igjen blir det tydelig at det var mye i det samfunnet Jesus befant seg som ikke fungert. Israel trengte en frelser. Verden trengte en frelser. Også i sin gjengivelse av rettsprosessen får Johannes fram hovedbudskapet sitt. 

Og – om vi ser på situasjonen i verden i dag, trenger vi det fortsatt mer enn noensinne.

Dagens ‘manna’

Veden anno 2015 trenger en frelser
----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: