søndag 15. mars 2015

Sterk kost

«Begrepet er både konkret og abstrakt» ville Trond Viggo sagt i «20 spørsmål» i studio 19. 

Ettersom overskrift på bloggen min er: «Her deler jeg 'manna' fra min daglige bibellesning», har jeg allerede brukt «kost» i begge betydninger. Om kokkelering hadde vært en av mine hobbyer, hadde det vært interessant å se nærmere på bibelsk kosthold med skråblikk til Esaus linsesuppe, Esekiels brød eller jødisk kosher, men jeg holder meg i den abstrakte verden – nærmere bestemt den åndelige:
Dette har jeg sagt dere for at dere skal huske at jeg sa dette om dem, når deres tid kommer.
Jeg fortalte dere ikke dette fra begynnelsen av, for da var jeg hos dere.
Joh 16:4
Det Jesus har formidlet i den siste undervisningen før hans gjerning er «fullbrakt», er definitivt sterk kost. Ja, den er så sterk at jeg har stilt spørsmålet om det er lurt å skrive om det på bloggen. Ikke fordi det er noe som skal skjules, men fordi det på tross av alvorlighetsgraden bare er en del av den store sannheten. Motstand og forfølgelse er ikke en «konstant» i livet til kristne*, men jeg må aldri bli overrasket når den blir en realitet. 

Så lenge Jesus vandret sammen med lærlingene sine, var det han selv som tok «støyten». Derfor var det ikke nødvendig for ham å fortelle om motstanden fra begynnelsen av. Fra nå av er det lærlingene som er hans kropp, og da er det vi som må takle motstand. Men vi er ikke alene, vi har Den hellige ånd, Parakleten eller Talsmannen. Jesus har mer å si om ham de neste dagene. Det er «sterk kost» det også, men den er fordøyelig.

Dagens ‘manna’:

Heller ikke den sterke kosten spiser jeg alene!
……………………………………
* Se eksempler fra Apostelgjerningene:
«De … var godt likt av hele folket» (2:47)
«folket satte dem høyt» (5:13)
«Kirken hadde nå fred over hele Judea og Galilea og Samaria. Den ble bygd opp og levde i ærefrykt for Herren, og den vokste, styrket av Den hellige ånd» (9:31).
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: