torsdag 5. februar 2015

«Du tror det ikke før du får se det»

Uttrykket blir brukt bokstavelig og i abstrakt betydning. Det dukker opp i forskjellige varianter og på ulike arenaer. TV2 har flittig brukt det både i markedsføring og program. 
På troens arena er tematikken alltid aktuell. Det kan av og til virke forvirrende at noe skal sees for at det skal skape tro, mens det å tro uten å se blir framhevet som saliggjørende. I Johannesevangeliet dukker temaet opp til stadighet. Da Tomas hadde fått stikke fingrene sine i naglegapene i Jesu hender og bekreftet at det var Jesus, utbrøt Jesus: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror» (Joh 20:29). Det kan virke som det står i en kontrast til dagens vers:
Nå har jeg sagt dere dette før det skjer, for at dere skal tro når det skjer.
Joh 14:29
Nå er jeg klar over at det ikke står et ord om å se i dette verset, men det viser likevel til at "det som skal skje" vil være noe som kan oppfattes og «sees». Samtidig er "det som skal skje" av en slik karakter at det forutsetter tro på det Jesus har forutsagt for å kunne koble forutsigelsen og hendelsen sammen.

Og nettopp det tar jeg med meg som en påminnelse i dag. Jeg ser på alt som er blitt oppfylt gjennom historien, og gleder meg over at "det jeg ser" skaper tro på Bibelens ord. At kirken ikke alltid har vært en tro forvalter, rokker ikke ved det faktum at det virkelige livet er videreført fram til i dag. Jeg er der det nye livet lever!

Dagens ‘manna’:

Fordi jeg har sett det skje, tror jeg at det vil fortsette å skje!
---------------------------------------------
  Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: