fredag 4. oktober 2013

Høytid

For drøye to år siden fikk fetteren min, Jan Risan, medieoppmerksomhet med et innlegg om å kutte ut felles påskeferie og fjerne de røde dagene. Poenget var å sette fokus på hvorfor vi feirer høytidene. Den opprinnelige meningen var ikke ”ekstra ferie”, men tid til å delta gudstjenestefeiring, refleksjon og kontemplasjon.

Johannes er veldig tydelig på å framstille Jesus som forbilde (jfr. Joh 13:15) – og da er det interessant at han får med seg at Jesus var nøye med å holde høytidene:
Etter dette kom en av jødenes høytider, og Jesus dro opp til Jerusalem. Joh 5:1 
Det som var viktig for Jesus, er viktig for alle mennesker. Jeg merker også at det er viktig for meg. Også når jeg har hatt fri i forbindelse med en høytid, har det vært helt naturlig å søke det kristne fellesskapet der jeg har vært. Egentlig ikke bare naturlig, men også et helt klart følt behov. En høytid er tid for fellesskap. Jesus visste det og han oppsøkte det. Jeg gleder meg til jul – og til nyttårskonferansen!

Dagens ’manna’:
Kristen høytid er tid for kristent fellesskap
-----------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: