”Vitsen” med å redde en fest ved å gjøre vann til vin sammenliknet med store mirakler og helbredelser kan virke litt spesielt. Jeg tror at det kan være en av grunnene til at beretningen om underet i bryllupet i Kana (Joh 2:1-11) ikke er tatt med i de andre evangeliene.
Hvorfor er det viktig for Johannes å ta det med dette underet?
En forklaring er at han tar det med nettopp fordi de andre ikke gjorde det, og han ønsker å vise bredden, men jeg er ikke fornøyd med en slik forklaring. Dersom det bare var for å få med bredden av ”gjerninger” kunne han ha laget en liste med forskjellige undre uten å beskrive dem så detaljrikt som han gjør i denne beretningen.
Johannes kan ha oppdaget at det ikke var tilfeldig i hvilken rekkefølge undrene skjedde, og at det hadde en dypere mening enn selve underet. Det er altså ”mer å se” enn det jeg ser i hendelsesforløpet – det må finnes et spiritualistisk budskap. Det kan for eksempel ligge i rammen:
Dagens ’manna’:
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
Hvorfor er det viktig for Johannes å ta det med dette underet?
En forklaring er at han tar det med nettopp fordi de andre ikke gjorde det, og han ønsker å vise bredden, men jeg er ikke fornøyd med en slik forklaring. Dersom det bare var for å få med bredden av ”gjerninger” kunne han ha laget en liste med forskjellige undre uten å beskrive dem så detaljrikt som han gjør i denne beretningen.
Johannes kan ha oppdaget at det ikke var tilfeldig i hvilken rekkefølge undrene skjedde, og at det hadde en dypere mening enn selve underet. Det er altså ”mer å se” enn det jeg ser i hendelsesforløpet – det må finnes et spiritualistisk budskap. Det kan for eksempel ligge i rammen:
- Et bryllup
Dagens ’manna’:
Jeg er innbudt til bryllup i him’len.--------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar