…William kom tilbake!
Med tanke på søndagens tekster*, falt jeg for fristelsen til å leke litt med en av Jan Eggums fantastiske tekster. Frelsesarmeens grunnlegger, William Booth, var selv kjent for å bruke samtidens musikk for å fenge folks oppmerksomhet. Det hadde kanskje vært enklere dersom jeg hadde beholdt Eggums originaltekst, for de fleste vil være enige i at William var en form for helt, men hva med helgen?
Problemet med ordet er at vi i norsk språktradisjon forbinder det med helgendyrkelse. Samtidig feirer vi allehelgensdag og tenker på alle de ”hensovnede i Kristus”. Da Paulus skrev sine brev begynte han gjerne med en åpningshilsen til ”de hellige” – innforstått dem som hørte med til menigheten. På engelsk oversettes de hellige med the saints eller helgenene. Slikt sett var William Booth også en helgen. Han var hellig fordi han var i Kristus.
For William fikk dette svært praktiske konsekvenser og derfor ble han også helt. William hadde sin bakgrunn i hellighetsbevegelsen, og som John Wesley mente han at hellighet uten et sosialt engasjement var en umulighet. Wesley trakk den konklusjonen fra Jesu oppfordring om å være verdens lys og jordens salt, og at det ble synlig gjennom gode gjerninger (Matt 5:13-16). Det betyr ikke at de gode gjerningene gjør et menneske hellig, men at et menneske i Kristus blir drevet til gode gjerninger på grunn av hans kjærlighet.
I år er det 100 år siden William Booth døde og jeg kommer til å minnes ham på allehelgensdag, men ønsker jeg at min ”hellige helt” skal komme tilbake?
Nei, men jeg vil at Jesus skal komme tilbake. Problemet med ordet er at vi i norsk språktradisjon forbinder det med helgendyrkelse. Samtidig feirer vi allehelgensdag og tenker på alle de ”hensovnede i Kristus”. Da Paulus skrev sine brev begynte han gjerne med en åpningshilsen til ”de hellige” – innforstått dem som hørte med til menigheten. På engelsk oversettes de hellige med the saints eller helgenene. Slikt sett var William Booth også en helgen. Han var hellig fordi han var i Kristus.
For William fikk dette svært praktiske konsekvenser og derfor ble han også helt. William hadde sin bakgrunn i hellighetsbevegelsen, og som John Wesley mente han at hellighet uten et sosialt engasjement var en umulighet. Wesley trakk den konklusjonen fra Jesu oppfordring om å være verdens lys og jordens salt, og at det ble synlig gjennom gode gjerninger (Matt 5:13-16). Det betyr ikke at de gode gjerningene gjør et menneske hellig, men at et menneske i Kristus blir drevet til gode gjerninger på grunn av hans kjærlighet.
I år er det 100 år siden William Booth døde og jeg kommer til å minnes ham på allehelgensdag, men ønsker jeg at min ”hellige helt” skal komme tilbake?
Det skjer hver gang en kristen innser at han representerer Jesu kropp her på jorden. Da blir Guds rike synlig ved ham, og Ola Nordmann oppdager at det finnes både helter og helgener til og med i 2012. Vitnene omkring Ola blir ikke lenger bare en sky av mennesker som levde før, men mennesker av kjøtt og blod som lever nær Gud, nær verden og nær Ola.
Hvor er Jesus der du bor?
______________________________
NB Dagens illustrasjon er hentet fra en helt ny bok som er gitt ut i forbindelse med at det er 100 år siden Booth døde. Boka inneholder mange spennende artikler. Mer informasjon HER.
* Matt 5:13-16 & Hebr 12:1-3
Publisert i Krigsropet nr 45 2012 - PDF
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar