mandag 5. mars 2012

Påminnelse

I går var det et lite ”sidespor” i forhold til fokuset på Hebreerbrevet i og med at jeg gjenga refleksjonen innfor dagens tekst som stod i Krigsropet. Det hadde ikke vært vanskelig å koble det til den tanken som er dagens fokus i budskapet til hebreerforkynneren. Spørsmålet Gud stilte Adam er nemlig en påminnelse om synd, og i dag leser jeg:
    ofrene er hvert år en påminning om synd.
    Hebr 10:3
Forkynnerens poeng er riktignok et helt annet: Nemlig at den årlige ofringen var en påminnelse om offerets begrensning. Nok en gang understreker Jesu offers overlegenhet i forhold til ofrene i den gamle pakt. Jesu offer fjerner synd. Det som er spennende er at en tolkning også kan være at synden også legges bak den troende en gang for alle, dette kommer jeg sikkert tilbake til, men i dag tar jeg med meg – som en påminnelse:
    Jesu offer er fullkomment!

Ingen kommentarer: