onsdag 18. januar 2012

Tredje gangen gjelder det

Det er viktig for oss når vi gjentar noe tre ganger. Jeg har enda ikke bestemt meg om jeg til høsten skal melde meg på Oslo halvmaraton for tredje gang. Om jeg gjør det, blir det sannsynligvis et ’must’ så lenge jeg har helsa.

I teologien snakkes det ofte om tretallsformelen. Det kan være ett poeng som gjentas på tre forskjellige måter. Når jeg forkynner og et poeng er viktig, prøver jeg gjerne å få sagt det på flere måter. Dersom det er ekstra viktig kommer det i samme innpakning hver gang. I samme innpakning kommer følgende oppfordring tre ganger i Hebreerbrevet:
    I dag, om dere hører hans røst,
    så gjør ikke hjertene harde

    Hebr 3:7 *
Egentlig har forfatteren satt tema allerede i brevets åpningsvers: Gud taler fortsatt – og nå skjer det gjennom Sønnen, og Sønnen lar seg representere av Den hellige ånd. For, i følge Hebreerbrevet, er det Den hellige ånd som uttaler de viktige versene.

Påminnelsen er på sin plass, for jeg blir fort døv for lyd. Jeg ’hører’ værmeldingen hver dag, men før jeg vet ordet av det er jeg i ’Dalstroka innafør’ uten å fått med meg så mye som en millimeter nedbør siste trettidøgn.
Tenk om det er like lett å høre Gud uten å høre ham som det er å lytte til værmeldingen! Dagens ’manna’:
    Gud taler, og jeg vil høre!
____________________________________
* Står også i: 3:15 og 4:7
Refleksjon over samme vers: Dotter i ørene
Tal Herre!

Ingen kommentarer: