tirsdag 8. november 2011

Hva betyr det at Gud er for oss?

Jeg innrømmer det gjerne: Jeg slet med retorikken til George W. Bush. Verst var det da de som ikke støttet hans antiterrorkampmetoder umiddelbart ble stemplet som fiender.

Dagens bibelord kan fort misbrukes i et maktspill. Gott mit uns («Gud med oss») var det preussiske kongehusets valgspråk fra 1701. Også etter monarkiets fall i 1918 ble valgspråket benyttet av den tyske hæren. Nazistene skal ha brukt det under 2. verdenskrig. Jeg tror ikke dette handler om at Gud sanksjonerer alle de metoder hans barn velger å bruke i ulike sammenheng. Snarere er det ment som en trøst for dem som er svake i seg selv. Kanskje dette er Paulus sin tolkning av saligprisningene?
Jeg kjenner aldri større ro enn når jeg er ”hjemme ’i’ Gud”. Der opplever jeg meg 100% trygg og ivaretatt. Han er for meg – da blir det egentlig uinteressant om det er noen som er mot meg. I Kristus seirer jeg uansett.

Ingen kommentarer: