torsdag 24. november 2011

'Batteri medfølger ikke'

Å lese en slik beskjed kan være litt av en nedtur dersom du ikke husket å kjøpe batterier samtidig.

Jeg mener å huske at jeg leste denne beskjeden på en julepakke med en batteridrevet bil som var en gave fra mormor og morfar. For en gutt er det fryktelig lenge fra julaften til tredje juledag og åpne butikker.

Alt som skal utføre en funksjon er avhengig av at det er noe som setter det i gang og holder det i gang. Dette er for øvrig tanken bak ”Den første beveger” som er et av de fem Gudsbevisene til Tomas Aquinas.

Når det gjelder Guds rike finnes det bibelsk belegg for at en nødvendig ”beveger” forutsetter at noe skal kunne skje:
    Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.
    Joh 15:5b
Sånn er det bare – og du verden så godt det er at det er ved Ham det skjer og ikke ved meg – for ve meg om det skulle avhenge av det.

Ingen kommentarer: