tirsdag 13. september 2011

Idealet

Det finnes mange ideal.

Mange er opptatt av mål og vekt og det kan fort bli et stress. Når jeg tar meg en løpetur bruker jeg ”pulsklokke”, og treningskalenderen innformerer meg om ideal treningsmengde (”workload”) i forhold til f. eks. alderen min.

Jeg er offiser i Frelsesarmeen, og i 35 år har jeg lurt på hva som er offisersidealet – eller offisersidentiteten som vi ofte kaller det. Idealet blir fort målet for identiteten.

Da Jesus sa:
    Vær da fullkomne slik deres himmelske Far er fullkommen.
    Matt 5:38-48
...satte han et ideal som virker uoppnåelig fordi det er en standard som er ”håpløs” å identifisere seg med. Jeg kan ikke gå rundt å ha en fullkommenhetsidentitet som er forankret i hvordan jeg oppfatter meg selv som menneske. Men det finnes én mulighet – og den tar jeg med inn i denne dagen: Jeg tror fullt og fast at det er mulig for et menneske å ha sin identitet i Kristus. Da blir idealet hvile og ikke stress!

Ingen kommentarer: