fredag 5. august 2011

Ærlighet

Jeg ønsker å være ærlig, men ærlighet kan også være brutalt. Kunstnere vet det. Anmeldere av konserter, bøker, teateroppsettinger osv forventes å være ærlige, men ”dommen” kan være brutal for den som har gitt av seg selv i åndsverket. Hvor trygt er det å være ærlig dersom ærligheten kan såre?

Gud er ærlig når han kaller meg, og jeg tør å være ærlig tilbake. Om jeg forsøker noe annet blir jeg umiddelbart gjennomskuet. Jeg behøver ikke å være redd for å såre ham med ærlighet. Det er større fare for at han blir såret dersom jeg kjører en forestilling. Han vil ikke være med på et spill:
    Herren er nær hos alle som kaller,
    hos alle som ærlig kaller på ham.

    Sal 145:9-18
Så her er jeg, Herre, og jeg er avhengig av ditt nærvær i dag som alltid!

Ingen kommentarer: