søndag 14. august 2011

Det er ikke gull alt som glimrer

Som i går tar jeg utgangspunkt i et ordtak. Ei bok som kom for et par tiår siden brukte det litt omskrevet som tittel: ”Det er ikke fra Gud alt som glimrer”. Boka var et oppgjør med herlighetsteologien.

Jeg skal ikke gå inn i innholdet. Nye bevegelser har som regel alltid ”barnesykdommer”. Bevegelsen som denne boka satt søkelyset på har i de senere år gått tilbake på mye av det som vakte reaksjoner i ”barndommen”.

Jeg tror mitt eksemplar av boka er kommet bort i en flytting, men jeg husker en setning og den var kanskje den viktigste i hele boka:

”Det skal veldig lite til før det som er helt riktig blir helt feil!”

Tekstene denne uka har handlet om rett lære og vranglære. Ofte er det ”lite” som skiller. Jesus ber oss se etter frukten*. Jeg lurer på om han ikke hadde brukt det samme bilde i dag, men satt økologisk og genmanipulert frukt opp mot hverandre. Dersom jeg fristes til å manipulere, kan det være det ”lille” som gjør det som er helt riktig helt feil.
Gud, fri meg fra det!

* "Derfor skal dere kjenne dem på fruktene". Matt 7:15-20
Se også refleksjonen: En millimeter er nok

Ingen kommentarer: