tirsdag 28. juni 2011

Skal det være lunkent?

”Vil du ha kaldt eller lunkent vann?”

Spørsmålet fikk jeg på et spisested i Moskva for et par måneder siden. Jeg var glad fordi jeg slapp å drikke iskaldt vann som jo er en ”selvfølge” på tilsvarende steder i Norge. De siste par årene har jeg begynt å foretrekke romtemperert vann, og det var tydeligvis blitt et vanlig valg for moskovitter også.

Å velge et ”lunkent” alternativ blir framholdt som en lite attråverdig løsning i Bibelen. Antakelig fordi ”lunken” i tillegg til å bety ”temperert” kan tolkes som likegyldig eller laber. Jeg møter mange ”ildsjeler” i Norge. I Frelsesarmeen er det også mange av dem, og mange lever etter oppfordringen:
    ”Vær ikke lunkne, men ivrige. Vær brennende i Ånden, tjen Herren!
    Rom 12:9-21
I går ble jeg ”sendt ut” på nytt. Etter noen dager der jeg sammen med mange har fått være med på det kristne åndedrettets ”innpust” (inn til Kristus), kom ”utpustens”: ”GÅ!” – formidlet av Kommandør Clive Adams på vegne av troens opphavsmann og fullender.

I en slik ”ordre” er det lite rom for lunkenhet - og godt er det!

Ingen kommentarer: