torsdag 24. mars 2011

Status

Gårsdagens refleksjon var hentet fra det juridiske miljø, og dagens tanker inneholder også elementer av juss. I løpet av livet skifter vi status flere ganger – og da tenker jeg ikke på ”facebook-status”. Noen endringer kommer av ”aldring” som f. eks. at vi går fra barn til voksen. Norsk lov sier at det skjedde da jeg ble 18. Andre er resultat av bevisste valg, som f. eks. å gå fra enslig til gift. Uforutsette og uønskede ting kan dukke opp slik at den status endres igjen.

Den viktigste statusendringen i mitt liv skjedde da jeg benyttet meg av retten til å være Guds barn. Det ga meg en helt ny plassering eller posisjon:
    Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving, innsatt av Gud
    Gal 4:5-7
Uforutsette eller uønskede ting kan dukke opp, men det vil ikke gjøre noe med statusen som Guds barn. Den må jeg bevisst endre og det har jeg ikke noe ønske om. Slaveri er et dårlig alternativ.

Ingen kommentarer: