onsdag 2. februar 2011

Retreat

Har du vært på retreat?

Jeg har fått spørsmålet ofte, og jeg må svare ”nei” dersom det er spørsmål om å ha deltatt i et organisert retreat utover én dag.

Men, ”ja” jeg har besøkt flere steder som driver med ”retreat”, og kjenner konseptet. Etter hvert har jeg også lært meg å ”lukke verden ute” enten det er på en flyplass eller et kjøpesenter når jeg har behov for å gå inn i Herrens nærhet.

Noen ganger har jeg også bokstavelig talt valgt å flytte inn i ”templet” for å være i Herrens nærhet over flere dager. Jeg kjenner andre som også velger dette, enten det er for å tilbringe en natt alene sammen med Herren eller bare for å komme inn og sitte i stillheten og lytte.

Med Anna var tidsbruken annerledes:
    ”Hun forlot aldri tempelet, men tjente Gud i faste og bønn natt og dag.”
    Luk 2:36–39
Fasteaspektet er knyttet til retreat. Du gir bevisst avkall på rutiner og vaner for å konsentrere deg om Herren. Har du vært på retreat, Jostein?
Ja – og det kan anbefales. Lik Anna, har jeg fått ”se” Jesus.

* Lia gård
Se også: Alltid i tempelet

Ingen kommentarer: