søndag 2. januar 2011

Tydningens gave

Amatørkryptografen Petter Amundsen hevder å ha funnet koder i Shakespeares verker, og han klarte å fange min og manges interesse i TV-programmene som ble vist for et drøyt år siden. Jeg kan ikke gå god for hans funn, men interessant var det, og tydning fascinerer.

Bibelen er full av mysterier, og det er ofte skrevet både direkte og indirekte om tydning både av f. eks.: Tegn, åpenbaringer, tunger, stjerner og drømmer.

I uka som ligger bak skrev jeg om Josef som var lydig mot det Gud ved en engel hadde talt til ham i drømmer. De vise menn fikk litt ”kritikk” i ”Engler og stjerner” fordi de ikke dro direkte til Betlehem, men lot seg lede til Herodes av sin egen logiske konklusjon.

Vel, i dag vil jeg yte dem litt rettferdighet: De var menn som var åpne og mottakelige for signaler – både på stjernehimmelen og i drømmer - og ikke minst, de var lydige mot det de drømte:
    Men i en drøm ble de varslet om at de ikke måtte vende tilbake til Herodes, og de tok en annen vei hjem til sitt land.
    Matt 2:1–12
Jeg har mye å lære!

Ingen kommentarer: