tirsdag 28. desember 2010

Drømmer

Jeg regner med at jeg alltid har drømt, men det er først de senere årene at jeg av og til er i stand til å huske noe av innholdet.

Bibelen forteller at Gud talte og taler gjennom drømmer. Derfor stiller jeg meg åpen for at Gud kan bruke den ”åpenbaringskanalen” også i mitt liv. Da er det selvfølgelig praktisk at innholdet kan huskes i etterkant selv om jeg tror at Gud kan tale til min ånd uten at bevisstheten kobles inn.

Josef er et forbilde på mange områder. Ikke minst når det gjelder å være lydig til det Gud viste ham i drømmer. Konsekvensene han tok av disse drømmene endret livssituasjonen hans radikalt. Han tok seg av kjæresten sin, Maria, da hun ble gravid med Den hellige ånd fordi en engel viste seg for ham i en drøm, og en tilsvarende hendelse gjorde ham til flyktning:
    Herrens engel viste seg for Josef i en drøm og sa: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og flykt til Egypt, og bli der til jeg sier fra! For Herodes kommer til å lete etter barnet for å drepe det.»
    Matt 2:13–18
Josefs lydighet til sin overbevisning er et stort forbilde.

Ingen kommentarer: