torsdag 16. desember 2010

Uten diskriminering

Da jeg for drøyt 20 år siden begynte å lese kirkevekst-teori dukket begrepet ”Mission-statement” opp.

Omtrent samtidig tok jeg med meg en gruppe elever fra Jeløy folkehøgskole på ekskursjon til Helly Hansen i Moss. Vi ble geleidet inn i et kursrom og til min overraskelse så jeg bedriftens ”Mission-statement” henge på veggen og små plaketter med samme budskap stod på konferansebordet. Det er viktig for folk som skal jobbe sammen å vite hvorfor de jobber sammen og hva som er målet.

Frelsesarmeen har også et internasjonalt ”Mission-statement” – jeg liker å kalle det valgspråk. Det avsluttes slik: Oppgaven er å forkynne Jesu Kristi evangelium og i hans navn møte menneskelige behov uten diskriminering. *

Paulus var veldig bevisst på sin misjon og hele innledningen i Romerbrevet bærer preg av å være hans valgspråk. Han sier blant annet:
    Ved ham har jeg fått nåde og aposteloppdrag for at jeg skal føre mennesker av alle folkeslag til lydighet i tro, til ære for hans navn.
    Rom 1:5
Hos Paulus var det ingen diskriminering. Det virker heller ikke som om han et eneste øyeblikk var i tvil om at evangeliet er universelt. Jeg håper det er slik hos meg også: Alle – uten unntak – er elsket av Gud og trenger å høre den gode nyheten.

* Frelsesarmeens oppdrag

  • Frelsesarmeen er en internasjonal evangelisk bevegelse, en del av den universelle kristne kirke.
  • Budskapet bygger på Bibelen.
  • Tjenesten er motivert av kjærlighet til Gud.
  • Oppgaven er å forkynne Jesu Kristi evangelium og i hans navn møte menneskelige behov uten diskriminering.

Ingen kommentarer: