fredag 17. september 2010

Veien

Jeg ble veldig forvirret da jeg var på Lesbos og fikk høre at Paulus hadde vært på øya. Selv om jeg hadde landet på Mytelini hadde jeg ikke koblet det med Mitylene.*

Siden jeg liker å ha orden i min bibelkunnskap skal jeg være ærlig og innrømme at jeg tok uvitenheten som et lite nederlag.

Bildet er fra Limonos på Lesbos og veien er anlagt av munker. Jeg vil tro at den ikke er så ulik den type veier Paulus faktisk vandret på da han besøkte øya. I denne sammenheng er bildet kun tatt med som en illustrasjon på utsagnet: Tilståelsen er hentet fra en forsvarstale han holdt for landshøvdingen Feliks. Det framkommer av beretningen at Feliks kjente til ”Veien” og at han både behandlet Paulus bra og ønsket å høre mer om troen på Kristus Jesus.

Det er nærliggende å tenkte på Jesu egne ord ”Jeg er veien…. Ingen kommer til Far uten ved meg” **. Det er tydelig at Paulus hadde forståelsen av at Jesus var veien til Gud og at Gud bare kunne kjennes og dyrkes ved å følge ham. Jeg følger Paulus i et slikt resonnement, og derfor kan jeg si at jeg dyrker Gud ved å følge Veien jeg også!

* Apg 20:14
** Joh 14:6

Ingen kommentarer: