torsdag 23. september 2010

Mørkeromsarbeid

Pappa hadde framkallings- og kopieringsutstyr. Som gutt fikk jeg være med på mørkerommet og da fikk jeg som regel ansvaret for fixbadet før skylling. Det var en spennende hobby. Etter hvert fikk jeg gjøre hele operasjonen alene.

Så lenge jeg bare hadde negativet å forholde meg til hadde jeg bare en anelse om hvordan det endelige resultatet ville bli, men jeg visste at bildet var der. Jeg visste at lyset ville prege bildet på fotopapiret og at det ville skje en ”forvandling” gjennom framkallingsbadet. Likevel var det like spennende å være vitne til underet selv om jeg hadde sett det mange ganger før.

Jeg tror illustrasjonen kan brukes på Gudsrelasjonen. Da det ”sanne lys” som opplyser hvert menneske kom til jorden, ble vi eksponert for det Gudsbildet vi var skapt til å være. Vi som tar imot lyset vet at bildet er der, og får en anelse om hvordan det endelige resultatet blir. Vi ser det enda tydeligere gjennom framkallingsbadet – dåpen – når vi dør med Kristus og oppstår med ham. Men dette er bare første del av prosessen.

I framkallingsprosessen i pappas mørkerom var det også et ”fixbad” som festet bildet til papiret for godt. Det endelige ”fixbad” er når jeg fysisk dør med Kristus og går hjem for å være med Gud alltid. Da er det ingenting som kan forstyrre det fullkomne bildet lenger.
    vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd.
    2 Kor 3:12–18

Ingen kommentarer: