søndag 22. august 2010

Drømmer om epler og ”troll”

Magna, min ”bedre halvdel”, har plantet noen trær på Brødsjø. Bildet viser fjorårets totale eplehøst. Vi drømmer om at det med tiden vil bli mer å høste, men vi fikk i hvert fall konstatert noe som var veldig viktig: Treet er godt!

Vi vet det fordi frukten smakte aldeles nydelig – og ikke bare det: Før den ble spist fylte den hele rommet med en fantastisk lukt. Eplet levde opp til sitt navn: ”Aroma”.

Bibeltekstene denne uka har handlet om ordets makt og det er brukt mange bilder. I dag er det Jesus som henter fram et bilde: Jeg drømmer om at den frukten som kommer fra mitt liv skal vise at jeg er en gren på vintreet*. Jeg drømmer om at rommet jeg er i skal fylles av fruktens aroma slik at til og med ”troll” må erkjenne: ”Jeg lukter kristenmanns blod”. Da har også den frukten levd opp til sitt navn.

* Jesus sa: Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. Joh 15:5

Ingen kommentarer: