torsdag 24. september 2009

Å gjøre seg klar

I de siste seks ukene har jeg vært mye på reise. Halden, Halmstad, Kragerø, Århus, København, Tuusulua, Hadeland, Vadsø, Murmansk, Kirkenes osv. Jeg har vært hjemom vasket klær, pakket kofferten på nytt og forberedt forkynnelse og seminarer. Det mest slitsomme er faktisk ”å gjøre seg klar” – ikke å gjennomføre reise og program. Peter ble hentet til et ”håpløst oppdrag”. I nabobyen til Jaffa hvor han oppholdt seg var en viktig kvinne i menigheten, Tabita, nylig død. Kunne han komme? Da leser vi: Jeg skulle gjerne ”vært en flue på veggen” da han gjorde seg klar. Pakket han reiseveska? Ba han? Lyttet han til Herrens stemme? Leste han i Skriften? Det viktig er at han var klar da han kom fram: Tabita ble vekket til live og mennesker kom til tro. Når jeg gjør meg klar til reiser ønsker jeg å være klar for at mennesker skal vekkes til liv og komme til tro. Da er det mer enn reiseveska som må pakkes.

Ingen kommentarer: