tirsdag 18. august 2009

Syngende barn

For et par dager siden hørte jeg Daniel Viklund forkynne Guds ord. Det var en inspirerende opplevelse. I en av talene var han inne på det som skjer under bortrykkelsen: "Se for dere førskolelæreren som blir fortvilet fordi alle barna er forsvunnet! Ja, slik blir det, for barna hører Guds rike til."
Jeg er helt på linje med ham, men selv om jeg har forestilt meg mange bilder fra ”bortrykkelsesøyeblikket” – var dette bildet nytt for meg. Men slik må det jo bli dersom førskolelæreren selv ikke har tatt imot Jesus. Barnas plass og rolle er spesiell:
    På tempelplassen kom blinde og vanføre til ham, og han helbredet dem. Men overprestene og de skriftlærde så underne han gjorde, og barna som ropte i helligdommen: «Hosianna, Davids sønn!» De ble forarget og spurte ham: «Hører du hva de sier?» Jesus svarte: «Ja, men har dere aldri lest: Du har latt småbarn og spedbarn synge din pris!»
    Matt 21:14-17

Ingen kommentarer: