fredag 24. juli 2009

En fantastisk lønn

Ordet ”lønn” gjør noe med oss. Mange er opptatt ikke bare av egen lønn, men hvor mye naboen eller en annen kjenning tjener. Interessen for offentliggjøringen av skattelistene bekrefter dette. Men lønn er mer enn penger. Den enorme dugnadsinnsatsen som gjøres i frivillige organisasjoner er et vitnesbyrd om det. For mange blir lønn problematisk når vi tenker på himmelen, og det er Jesus selv som bringer temaet på bane:
    ”…men du skal få lønn for dette når de rettferdige står opp fra de døde.”
    Luk 14:12-14
…og de som lønnes er de som innbyr fattige og uføre, lamme og blinde til middag eller kveldsmåltid i sitt hjem. Han sier ikke noe om hva denne lønnen er. Det kan ikke være frelsen, for den er ved troen og nåden alene. Her er min teori:
Jeg takker Gud for mennesker som har ”sett” meg der jeg har vært i mitt liv – enten det har vært over et måltid mat eller på annen måte. Jeg kjenner disse menneskene og vet hva de verdsetter. Når disse rettferdige står opp fra de døde og oppdager at det er noen som har takket Gud for dem, vet jeg at det vil oppleves som en fantastisk lønn.

Ingen kommentarer: