fredag 15. mai 2009

Valgspråk

- kort formulering som skal antyde retningslinjer for handlemåte, karakter eller tenkemåte hos den som har valgspråket; alt i følge
Store Norske Leksikon. Jeg fant det i papirutgaven, men det er selvfølgelig også på nettet. Våre tre siste konger har hatt det samme: ”Alt for Norge”. Innenfor kirkevekstteorien kalles det ”Mission-statement” – og det brukes også innen næringslivet. Vi skal vite hva som er målet og hvorfor vi gjør det vi gjør. Kort og greit et valgspråk:

Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn.

1 Joh 5:13-15

Brevskriveren hadde et klart valgspråk for sitt forfatterskap. Han hadde det samme mål for evangeliet sitt. Johannes vil altså at jeg skal vite at evig liv er noe jeg allerede har – ikke noe som jeg skal være usikker på om jeg engang kommer til å få. En flott tanke!

Ingen kommentarer: